2014. május 11., vasárnap

A rózsák titkai ("Meg fogod érteni, hogy a tiéd az egyetlen a világon")

Tegnap gyaloglás közben sok szép rózsákat láttam, egyszerűen nem álltam meg hogy ne fotózzam le őket, annyira levett a lábamról a látvány.
Számomra a rózsa a  "kedvenc virágok listáján"- elsőként szereplő növény, talán édesanyámtól örökölhettem azt, hogy nekem is ez a virág a kedvencem.Nemrég, egy hete olvastam egy nagyon szép történetet, amelyben szintén szerepelt a rózsa.
A bejegyzés címében lévő mondat remélhetőleg sokaknak ismerős, de ha nem, segítek. A kis herceg c. könyvből idéztem.

" - Nézd meg újra a rózsákat. Meg fogod érteni, hogy a tiéd az egyetlen a világon"


 Hogy miért is olvastam ezt az állítólag gyerekeknek íródott, ugyanakkor felnőtteknek is szóló történetet?

A válasz egyszerű: Szükségem volt rá. Hogy miért? - Mert sérült emberként eltévedtem, s nem voltam mélyebb értelemben, tisztában olyan fogalmakkal, mint pl. a szeretet, összetartozás, kapcsolatok, gyermekség, felnőttség.


Egy igen értékes személytől kaptam meg ezt a könyvet még 2013 őszén a névnapomon. Bevallom, ciki, vagy sem, de még nem olvastam, s furcsa, hogy most felnőttként került a kezembe a könyv. Talán jó időzítésként jött. Igazából ez a mű mindenkinek szól. Megmutatja az utat,- az igazi értékek útját azoknak a felnőtteknek, - mint pl. nekem is, akik valamilyen oknál fogva eltévedtek, és sodródni kezdtek az életben.

Na de hogy kapcsolódik össze az általam felfedezett rózsák a kis herceg történetéhez?

Úgy, hogy a rózsák emlékeztettek egy jelenetre ebből a műből, méghozzá arra, amikor a kis herceg a rókával találkozik, és a róka súgja meg a rózsák titkát: " Meg fogod érteni, hogy a tied az egyetlen a világon"- De miért is? Mit jelent a mi életünkben a rózsa? 



A rózsa azt gondolom, egy adott kapcsolatot jelent, azon belül egy személyt, akit "megszelídítettünk,", vagyis akivel megbarátkoztunk, akivel törődtünk, akiért küzdöttünk az életben sok megpróbáltatás, konfliktus árán.
Míg a történetben a kis herceg sír, hogy neki nincs más, csak egy virágja, meg pár majom kenyér fája a saját kis bolygóján, a róka bölcs meglátásának segítségével megtanulja, hogy ő nagyon is gazdag. Ráadásul azáltal, hogy van egy olyan élőlény a közelében, akiért Ő sokat fáradozott, s az a növény, az a rózsa sokkal értékesebb számára, mint a többi közömbös rózsa, amikről még nem gondoskodott.

De sokszor panaszkodtam azon, milyen egyedül is érzem magam, meg hogy sok minden nem adatott meg nekem gyermekként. Ugye milyen gyakran elszomorodunk, és sírunk, ahogy a kis herceg is? De ha jobban körülnézek, vannak olyan értékes kapcsolataim, akikért kemény izzadással megküzdöttem, bár a szeretetért nem kell küzdeni, jön magától, de a  harmóniáért igen is kell dolgozni, ápolni, gondozni kell a kapcsolatokat.

Szóval nekem is vannak rózsáim, akiket már megszelídítettem, s jó tudni, hogy valakik számára én is egy rózsa lehetek, s vagyok, akik megszelídítettek engem, s ez által kapcsolódom hozzájuk, ahogy ők is hozzám.


Ezek az igazán értékes dolgok. Megtanultam a könyv által, hogy milyen is az igazi szeretet, s azt, hogy mi az igazán lényeges. 
Mennyire igaz: "Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan". A szeretetet, a kapcsolatokat nem lehet aranyban, pénzben lemérni, ahogy a történetben is olvasható. S nem az ad értelmet, ha királyként hatalmat gyakorlunk valami, vagy valaki felett, ahogy az sem jó, hogy  értelmetlen módon szenvedélyeinknek élünk, mint a mesében az iszákos ember tette. 
Ezek szemmel látható dolgok, de nem tartósak az életben.
Azt is megtanultam, hogy bár nem kéne gyermeknek lennünk, de bizonyos értelemben igen. Rájöttem, hogy attól még, hogy felnőtt vagyok, nem szabad elfelejtenem a gyermeki dolgokat. A szívemben belül fontos a gyermekség megőrzése, ami a bizalmat, a tiszta szeretetet, nyitottságot, őszinteséget jelenti. A gyerekesség nem egyenlő a gyermekséggel. Nem szabad összekeverni
A könyv rámutat arra, hogy mi felnőttek mennyire komoly dolgokkal foglalkozunk, mely az életben igazából lényegtelen, s elfelejtettük azt, ami lényeges.  Gyűjtünk, számolunk, hajtunk, uralkodunk, rohanunk, ahogy a történet is jól érzékelteti. Csak a lényeges dolgokat felejtettük el, amit gyermekként még tudtunk: felfedezni, rácsodálkozni, hittel bízni, tisztán, őszintén szeretni.

Nos, ezeket a dolgokat értettem meg a könyv kapcsán, s ha tehetem, újra el fogom olvasni, s majd a kis csemetéimnek is szeretném majd tovább adni.

A rózsák, amiket tegnap fotóztam le, ezt a történetet jutatták eszembe. Talán ezért is vannak rózsák a parkjainkban, kertjeinkben, hogy ne felejtsük el a titkot:


" Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan . Egyszer s mindenkor felelős lettél a rózsádért:)"






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése